lördag 8 oktober 2011

Detta har hänt!

Jag ska säga en sak, i Fredags var jag ute och flög bokstavligen! Hade planer för att rida en trevlig lång sväng i skogen men så blev det inte!
När jag skulle hoppa upp på han stod han still första gången på 10000 år så jag tänkte att han hade slutat med det hela med att backa och sedan gå framåt men men. När jag hoppade upp och var i "luften" så flög Frodi fram, från 0kmh till 180kmh!
Hängde mig kvar på sidan i skengalopp i paddocken ett bra tag, 2 hela varav men sedan märkte jag att han inte skulle stanna så jag flög av när han satte fart rakt mot staketet så jag kastade mig in i staketet själv, slog i stolpen och staketet gick söder så det är bara att laga.
Så fort jag var på fötter igen sprang jag förvirrard runt och letade efter Froddan, jag ville inte att han skulle springa ut på vägen som folk kör.
Jag hittade han vid Fidla & Aradis (Mamma Fidla & Fölis), där stod han och små pratade och såg ut som ett stort fån som inget hade hänt.
Jag hämtade han och gick ner i ridhuset, för där kommer varken jag eller han någon stans, longerade han men det gick inte, han sprang och sprang och lyssnade, hoppade och bockade så jag tog av sadel och lossade linan. Där inne sprang han runt och runt och mycket fin trav visade han.
I hela 30 minuter sprang han utan stopp, när han var nöjd stod han bara still och flåsade, satte på han sadel och jag satte mig upp och skrittade 1 varav för jag själv inte skulle vara nervös att rida han senare. När jag tog in han mötte jag Agge, när jag hade sagt allt vad som hade hänt, skakade hon bara på huvudet och tycker det är lite synd att han håller på som han gör efter som han annars är en så go häst av sig. Timo tror att det är det sista han kommer göra nu och det måste vi avsluta med.

Igår åkte vi tidigt till stallet för att Agge skulle hjälpa mig med Frodi, först longerade jag han för att han skulle bli av med lite energi och för att han skulle få trava.
Han var jätte jobbig och början och sprang bara men sedan blev han trött och lat.
Agge tog sedan över Frodi och visade hur jag skulle göra när han började dumma sig, men det var inte så lätt, han gjorde samma sak för Agge som han gör mot mig på marken, då backa och sedan gå framåt. Med lite envishet gick det!
Fick sitta upp på han böjd och när jag satt ner i sadel skulle jag direkt rida på en pytteliten volt så han inte kunde gå iväg eller springa och för att han skulle lyssna.
Frodi tuggade allt han kunde på bettet och gick ut på 4 kantspåret och gjorde volter och "arbeta med bakdelen". Trav gick super och sedan fick jag gå ut på rakbanan, traven var super för uppförsbacken!
Och vid stallet testade jag att tölta där det gick som smort, snygg tölt för att vara han!

Idag ska jag öva på samma saker s¨vi får se hur det går! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar