lördag 23 juli 2011

Så gick det till!

Tänkte skriva lite hur det gick till att jag skaffade häst, och varför just Frodi.
Tror det var i Mars och mina päron överraskade mig med meningen "vi ska skaffa häst!"
Först trodde jag att de gick på droger efter som jag hade haft ett riduppehåll i nästan
ett halv år då där jag red slutade med sin värksamhet och efter det hade jag haft 2
medryttar Isisar innan.
Vi började leta efter en häst som var runt 6-12 år gammal som var ridan sparsamt, det
skulle vara en valack som man skulle kunna jobba lite med och så skulle den passa
min prisklass då jag fick betala för hästen själv.
En dag hittade jag en annons på en otroligt söt häst på hastnet.se och jag ville bara ha den.
(Jag var redan såld på Frodi när jag bara såg han på en annaons!?)
Mamma och pappa ringde och vi fick en tid och datum när vi skulle komma för att titta och
provrida han.
Ägarna till gården där min "blivande" isis skulle stå skulle hjälpa mig och mamma för att
titta på Frodi då pappa var inte hemma då p.g.a jobb.
Dagen innan vi skulle åka för att titta på Frodi ringde Tess (hon som tränade han) och sa
att de hade hittat problemet varför han inte ville tölta rent och varför han inte kunde trava.
Då det hade visat sig att han hade sträng vilket inte är så ovanligt men det är inte många
som har hört talas om det.
Agneta och Timo som skulle hjälpa oss att titta på Frodi uppmuntrade oss och de fick
mamma att åka dit i alla fall då de själva hade haft en häst som har haft samma problem
men är helt frisk nu.
Vi åkte dit och jag var då eld och lågor när jag fick gå där med grimskaftet med Frodi på andra
sidan. Det var bara han jag ville ha! ;)
Jag provred han och han var perfekt och jag fick även till en perfekt tölt!
Tess pratade med ägaren till Frodi om strägnen och hon skulle tänka sig att sänka priset på han
om vi stod för operation. Vilkt vi då gjorde gärna.
I April opererade veterinären bort hans sträng och han fick sedan stå hos Tess 2v framåt så det
fick läka på "hemmaplan".
I Maj hämtade vi han direkt efter skolan och jag kunde knappt sova den natten ska jag säga!
Allt gick bra med hela hemvägen och när vi var framme på Sjöänden så fick han skrittas av lite
och sedan släppte vi ihop han med de andra hästarna vilket gick jätte bra.
Dock dan där efter började ledarhästen och Frodi bråka så Frodi fick byta till hingsthagen för
att gå själv. Det visade sig också att han tidigare bara hade gått med unghingstar och ston vilket
har bidragit till hans "hingstiga" beteénde.
Idag jobbar vi på att han ska komma in i flocken och han gör stora framsteg.
Det var i alla fall det och så gick det till! :)

Salubilden på Frodi! Hur kan man motstå
den hära lilla godbiten? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar